1. Αγαπητε Επισκέπτη. Ευρίσκεσαι στο Πανελλήνιο Χειρουργικό Forum, όπου μπορεις βρείς πληροφορίες για ιατρικά χειρουργικά θέματα που σε αφορούν, όπως επίσης μπορείς να υποβάλλεις ένα καινούργιο δικό σου θέμα-ερώτηση στο φόρουμ. Πρεπει να εισαι εγγεγραμμένος χρήστης για να δεις τα ποστ των μελών ή να δημιουργήσεις δικό σου post ή θέμα (thread)!

Ανακοίνωση Διατροφή Και Καλοκαίρι: Διάσημες Δίαιτες, Δίαιτες "Express"- ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Discussion in 'Διαιτητικά θέματα' started by Μαρίνα- Διατροφολόγος, Jul 14, 2010.

Watchers:
This thread is being watched by 1 user.
  1. Αντί ν’αναφέρω τα χιλιοειπωμένα ποσοστά παχυσαρκίας στην Ελλάδα, σκέφτομαι ν’ασχοληθώ με τον υπέρβαρο άνθρωπο. Τον άνθρωπο που αποξενώνεται κοινωνικά, που πληγώνεται από αγνώστους στο δρόμο, που προσπαθεί να χωρέσει σε μία θέση αεροπλάνου, που δε μπορεί να παίξει με τα παιδιά του, που επηρεάζεται η ψυχή του..
    Η ψυχολογία του υπέρβαρου ανθρώπου δοκιμάζεται σχεδόν καθημερινά. Επιβαρύνεται πολύ συχνά από την οικογένειά του και επηρεάζει όλους τους τομείς της ζωής του, με αποτέλεσμα το ατέρμονο κυνήγι για την εύρεση μίας «μαγικής» μεθόδου για γρήγορη και αποτελεσματική απώλεια κιλών. Σχήμα οξύμωρο βέβαια, καθώς καμία γρήγορη - «express» - απώλεια βάρους δεν έχει μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα.
    Όταν οι βασικές διαιτολογικές αρχές λησμονούνται, τότε γινόμαστε ενδοτικοί σε οτιδήποτε βρεθεί στη ψυχοφθόρο αναζήτηση για απώλεια βάρους : Στη «θαυματουργή» δίαιτα του διπλανού, του φίλου, του περιοδικού... Αποτέλεσμα ; Η επανάκτηση των κιλών, η φθορά του οργανισμού, η ψυχολογική φθορά..
    Επομένως, η δικαιολογημένη κατά τ’άλλα λαχτάρα για απώλεια κιλών, έχει οδηγήσει σε έναν κυκεώνα παραπληροφόρησης και μία πληθώρα ανισόρροπων «παράδοξων» διαιτολογικών προγραμμάτων («Fab diets»):

    Κετογονική δίαιτα (πχ. Δίαιτες «Αtkins», «Zώνης» κτλ..)

    Οι υποστηρικτές πρεσβεύουν ότι η αυξημένη πρόσληψη υδατανθράκων (CHO) οδηγεί σε αυξημένη έκκριση ινσουλίνης. Καθώς λοιπόν η ινσουλίνη προάγει την είσοδο της γλυκόζης στα κύτταρα και αυξάνει το αίσθημα της όρεξης, η μειωμένη κατανάλωση υδατανθράκων οδηγεί σε απώλεια όρεξης και κατ’επέκταση σε απώλεια σωματικού βάρους. Ο συγκεκριμένος τύπος δίαιτας παρέχει: 5% CHO, 27% πρωτεϊνη και 68% λίπος (εκ των οποίων 26% κορεσμένο!)

    Τι λέει η Επιστήμη?

    Οι υδατάνθρακες αποτελούν τη πρώτη ενεργειακή πηγή για τον οργανισμό, άρα είναι απαραίτητη σε ποσοστό πρόσληψης 50%. Η μειωμένη πρόσληψη υδατανθράκων οδηγεί σε αύξηση καύσης λίπους (2η ενεργειακή πηγή) με αποτέλεσμα τη συσσώρευση παραπροϊόντων καταβολισμού λιπαρών οξέων (κετονικά σώματα), δημιουργώντας κινδύνους για την υγεία, όπως : - Διαταραχή οξεοβασικής ισορροπίας,
    -Διαταραχή στο PH αίματος (αυξημένη οξύτητα),
    -Αυξημένη απώλεια υγρών, υπογλυκαιμία- λιποθυμία, αποσυντονισμός συστήματος
    ρύθμισης σακχάρου (πιθανότητα σακχαροδιαβήτη), καθώς και καρδιοπάθειες, λόγω
    αυξημένης κατανάλωσης λίπους.
    Επίσης, ένα σωστό, ισορροπημένο διαιτολόγιο παρέχει: 50-60% CHO (= πρώτο υλικό καύσης), 10-20% πρωτεϊνη, 30% λίπος (εκ των οποίων 10% κορεσμένο).

    Δίαιτα «Συνδυασμών» ( = Εξισορρόπησης υδατανθράκων- πρωτεϊνών )

    Οι υποστηρικτές αναφέρουν ότι η ταυτόχρονη κατανάλωση CHO και πρωτεϊνών εμποδίζει την απορρόφηση και των δύο στοιχείων από τον οργανισμό.

    Τι λέει η Επιστήμη?

    Οι πρωτεϊνες και οι CHO απορροφώνται σε εντελώς διαφορετικά σημεία στον οργανισμό και με εντελώς διαφορετικές διαδικασίες. Κλασσικότερο παράδειγμα που αποδεικνύει το οικοδόμημα των υποστηρικτών σαθρό : Η κατανάλωση οσπρίων, η κατ’εξοχήν ελληνική τροφή, ιδιαίτερα θρεπτική σε CHO όσο και σε πρωτεϊνες, και η οποία σαφώς προτιμάται στη σωστή δίαιτα.

    Δίαιτα «Ομάδας Αίματος»

    Η θεωρία αυτή βασίζεται στην ύπαρξη των «λεκτινών», ουσίες που εμφανίζουν ειδική δράση όταν έρθουν σε επαφή με αίμα μιας συγκεκριμένης ομάδας. Έτσι όταν φάμε μια τροφή που περιέχει λεκτίνες ασύμβατες με το αντιγόνο της ομάδας αίματος μας, οι λεκτίνες βάζουν στόχο τους ένα όργανο ή σύστημα του σώματος και αρχίζουν να συγκολλούν τα αιμοσφαίρια αυτής της περιοχής. Επομένως οι τροφές θα πρέπει να καταναλώνονται ανάλογα με τα αντιγόνα που φέρει ο εκάστοτε οργανισμός.

    Τι λέει η Επιστήμη?

    Δεν υπάρχει απολύτως καμία επιστημονική απόδειξη λεκτινών - αντιγόνων με τη μείωση σωματικού βάρους. Οι λεκτίνες αποτελούν φυσιολογικές θρεπτικές ουσίες, απορροφήσιμες από τον οργανισμό με ομαλότατο τρόπο. Καθώς οι «δίαιτες αίματος» περιέχουν μία γκάμα απαγορευμένων τροφών, υπάρχει περίπτωση σοβαρής στέρησης θρεπτικών συστατικών από τον οργανισμό.

    Δίαιτα με υποκατάστατα γευμάτων

    Τα υποκατάστατα γευμάτων περιέχουν λιγότερο λίπος με παράλληλη υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεϊνες, CHO και ιχνοστοιχεία. Πολλές φορές γίνεται αντικατάσταση ολόκληρων γευμάτων με υποκατάστατα.

    Τι λέει η Επιστήμη?

    Οτιδήποτε είναι μη φυσικό και δεν υπάρχει ως συστατικό τροφών δεν έχει την ίδια βιοδιαθεσιμότητα (δεν απορροφάται δηλαδή κατά τον ίδιο τρόπο από τον οργανισμό). Επομένως, η ανεπάρκεια πρόσληψης θρεπτικών στοιχείων μπορεί να δημιουργήσει μακροχρόνια βλάβη στις λειτουργίες του οργανισμού.

    Ποιό είναι λοιπόν το Ηθικό Δίδαγμα για αυτό το καλοκαίρι?

    Στα πλαίσια της καλοκαιρινής «τρέλας» για απώλεια κιλών, το χρυσό δισκοπότηρο μίας σωστής και ισορροπημένης διατροφής είναι η εξατομίκευση και σε καμία περίπτωση ένας «μαγικός» συνδυασμών τροφίμων.
    Οι δίαιτες της μόδας που υπόσχονται γρήγορη απώλεια κιλών αφαιρώντας ολόκληρες κατηγορίες τροφών, έχουν πολλά επιστημονικά κενά και ατεκμηρίωτες επισημάνσεις. Δεν πρέπει, λοιπόν, εύκολα και αβίαστα να αποδεχόμαστε, να «δοκιμάζουμε» κάθε καινούργια τακτική. Ιδιαίτερα δε, όταν αυτή τείνει να ανατρέψει δεδομένα χρόνιων επιστημονικών ερευνών, όπως πχ. το μοντέλο της Μεσογειακής διατροφής.
    Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την Αμερικάνικη Ψυχιατρική Ένωση («APA»-American Psychiatric Association), οι επαναλαμβανόμενες δίαιτες αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους προδιαθεσιακούς παράγοντες για την ανάπτυξη διαταραχών σίτισης, και κυρίως της Νευρογενούς Βουλιμίας.
    Εν κατακλείδι, η απελπισία και η ψυχική φθορά των ανθρώπων που ταλαιπωρούνται με τη νόσο της παχυσαρκίας βρίσκει ανακούφιση στην επιστημονική βοήθεια, στην εξατομίκευση, στο σεβασμό προς τον άνθρωπο και τη προσπάθειά του και όχι στις αντιεπιστημονικές υποσχέσεις, στη παραπληροφόρηση, στην εκμετάλλευση.

    Καλό καλοκαίρι!

    Μαρίνα Χάιδα
    Κλινικός Διατροφολόγος
    Μsc,MMedSci

Share This Page